plan-de-branding
plan-de-branding

Personal Branding pentru Psihologi

Personal Branding pentru Psihologi

Domeniu tabu, lipsa de informare, frica de a nu incalca codul deontologic al profesiei de psiholog sau ignoranță?

O sa incepem cu cateva definitii pentru personal branding:

Branding-ul personal este practica oamenilor care se promoveaza pe ei sau carierele lor ca mărca. [1] În timp ce tehnicile anterioare de auto-ajutorare erau legate de auto-îmbunătățire, conceptul de branding personal sugerează în schimb că succesul provine de la auto-ambalare … Wikipedia

Intr-o conceptie personala personal branding poate sa fie suma tuturor valorilor si interactiunilor dintre o oferta personalizata la un domeniu slab abordat (care se poate livra in mod repetat la acelasi nivel de satisfactie) si necesarul de satisfacere al unor nevoi unice. In acesta definitie intra: Declaratie de identitate; Marketingul direct si marketingul indirect; Activarea interesului si selectia posibililor beneficiari de servicii psihologice; Construirea autoritatii si validarea acesteia; Regula lui 10 (zece);
Modelul PEOPLE; Imaginea online si realitatea personala; Instrumente de validare; Ethical Branding; Fidelizare vs. provocare; De la teorie la practica; –
Personal Branding pentru Psihologi

De ce sunt necesare aceste etape?

Pentru ca atunci cand vorbim despre personal branding pentru psihologi luam in calcul codul deontologic al psihologului cat si cazurile de cercetare disciplinara (Codul de procedura disciplinara).

Si atunci, cand stii prin cate ai trecut ca sa ajungi psihoterapeut poti sa iti pui urmatoarele intrebari:

1. ) De ce sa imi pierd dreptul de libera practica?     sau mai rau

2. ) Oare de ce m-am apucat de psihologie?

De aceea era nevoie de fixarea unor concepte care sa nu incalce Codul deontologic al psihologului si nici Codul de procedura disciplinara, astfel incat, cel care paseste, sau este deja, pe drumul profesional al psihologiei/psihoterapiei sa nu isi faca griji ca isi va pune intrebarile care au fost precizate mai sus.

Conceptul de personal branding este foarte permisiv pentru cei care nu fac parte din familia psihologiei ceea ce nu este valabil si pentru psihologi. Poate de aceea este indicata cunoasterea conceptului de personal branding stiind ca multi confunda Personal Branding cu notiunea de RECLAMA.

Extras: În redactarea anunțurilor sau a mesajelor de reclamă pentru serviciile, produsele sau publicațiile lor, psihologii nu vor folosi:

  • (a)afirmații false, frauduloase, înșelătoare sau derutante;
  • (b)afirmații care clamează sau implică superioritatea psihologului față de orice psiholog sau față de toți psihologii;
  • (c)afirmații care creează așteptări nejustificate ale unor rezultate favorabile;
  • (d)afirmații care pot induce sau care speculează fricile clienților referitoare la consecințele pe care le-ar avea refuzul lor de a apela la serviciile oferite;
  • (e)orice afirmații care susțin sau implică în mod nejustificat faptul că psihologul folosește metode, aparate sau materiale exclusive sau superioare;
  • (f)afirmațiile senzaționaliste, vulgare sau care ar afecta în orice alt mod prestigiul profesiei”

Daca esti la inceput de drum in construirea propriului personal branding sau te-ai lansat de ceva vreme si nu esti multumita de rezultate ai putea sa te asiguri ca nu ajungi in una din situatiile: mustrare, avertisment, suspendarea temporara – pe un interval de 6-12 luni – a avizului de exercitare a profesiei sau chiar retragerea definitiva a atestatului de libera practica.

Consulta un avocat daca este necesar, apeleaza la programe de mentorat, grupuri profesionale de sustinere sau orice te poate ajuta in ceea ce iti doresti.

Inainte de a ii ajuta pe altii trebuie sa parcurgi toate etapele profesionale (cerute de COPSI), cerintele ANAF pentru obținerea unui certificat de înregistrare personala (CIF) sau ale  Registrul Comerțului daca este mai rentabila varianta de PFA. Desigur, poti sa iti infiintezi propria asociatie (minim trei membrii) sau iti cedezi dreptul de parafa (pentru a evita confuziile – doar tu o folosesti dar esti angajat) pentru o institutie juridica ce ofera servicii psihologice.

Cu cat ai mai repede formele legale de exercitare a profesiei de psiholog cu atat mai bine pentru ca poti sa obtii urmatorul nivel profesional, care normal, iti ofera anumite drepturi.

Dar pana acolo ne vom oprii la elaborarea unui plan de actiune (concret: ce vei face, cand vei face asta, respect prevederile profesiei,  dar ethical branding, care sunt resursele, ce urmaresc sa obtin, cum stiu ca am obtinut ceea ce mi-am propus, care este planul de urgenta …….).

Este bine sa ai o strategie de Personal Branding?

Poate ca putem sa obtinem raspunsul  din vocea scazuta a celor care spun ca in primele luni “stau si se uita la usa cabinetului sa vada daca mai intra un client”, cine stie.

Citate despre Personal Branding:

  • “Determină cine ești și ce este brandul tău, dar și ce nu ești. Restul e doar un conglomerat de gălăgie.” – Geoffrey Zakarian
  • “Nu poți construi o reputație doar pe ceea ce ai de gând să faci.” – Henry Ford
  • Iti ia 20 de ani să îți construiești reputația și doar 5 minute să o pierzi. Dacă te vei gndi la acest fapt, vei face lururile diferit.” – Warren Buffett

Concluzie: Psihologii au nevoie de personal branding, cu respectarea normelor impuse de profesia pe care o desfasoara, pentru a se putea face diferenta intre acestia si ghicitoarele de la colt de strada!!!

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *